kruimelpad
Duurzaamheid > Milieu
Duurzaamheid > Milieu
Wij realiseren ons dat onze bedrijfsvoering van grote invloed kan zijn op het leefmilieu. Daarom spannen wij ons in om initiatieven te ontplooien die de wereld beter beschermen voor volgende generaties. Denk hierbij aan een verantwoorde afvalstroom of afgedekte koelingen.
We hebben een gecertificeerd energiemanagementsysteem (ISO 50001:2018), dit betekent dat we ons energieverbruik in de filialen monitoren en inzicht hebben in waar we (kunnen) verbeteren. Zo houden we de koelingen gesloten en dekken we koelingen af na sluitingstijd om energie te besparen en de kou goed vast te houden. Ook investeren we in duurzamere koudemiddelen en koelinstallaties. En deze maatregelen zijn direct effectief. Na heropening van onze winkel in Bergen zijn de volgende concrete...
Producten kopen we zo veel mogelijk lokaal in. Met onze campagne ‘Zo smaakt Nederland’ spelen we daar op in en laten we tal van mooie voorbeelden zien. Een aantal succesvolle samenwerkingen kun je hier vinden: dekamarkt.nl/zo-smaakt-nederland
Wist je bijvoorbeeld dat onze sinaasappelschillen apart worden ingezameld en via PeelPioneers opnieuw verwerkt worden tot nieuwe producten? Zo zorgen we er voor dat afval ook als grondstof voor een nieuw product gebruikt kan worden.
De verpakkingen van producten blijven we verbeteren. Zo hebben we ons, in lijn met het CBL, ten doel gesteld om in 2025 20% minder verpakkingsmaterialen te gebruiken. We gebruiken bij veel producten al minder plastic. Zo is ons gehakt verpakt in folie en niet meer in een bakje, hebben we de deksels van de emmers met snoeptomaatjes vervangen voor een dunnere folie, en gebruiken we voor steeds meer producten plastic, wat ook beter te recyclen is.
Naast de eigen inspanningen op het gebied van duurzaamheid, hebben Nederlandse Supermarkten samen met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) afspraken gemaakt over bepaalde duurzaamheidsdoelen. Zo hebben we bijvoorbeeld gezamenlijke doelstellingen op het gebied van voedselverspilling, verpakkingsafval en CO2-uitstoot. Meer weten?
In 2023 introduceerden we een nieuw huismerk: ’g’woon’. Dit merk besteedt veel aandacht aan kwaliteit én duurzaamheid. Bij de inkoop van producten letten ze op afkomst en productieproces. Daarbij houden ze rekening met mens, dier, milieu en klimaat. Veel van deze producten dragen dan ook een duurzaamheidskeurmerk. Zo is bijvoorbeeld alle g’woon thee Fairtrade gecertificeerd. Kortom: een mooie aanvulling op ons assortiment. Wil je hier meer over lezen? Klik hier
In 2030 hebben we als doel om een CO2-neutrale eigen bedrijfsvoering te bereiken. Hiervoor hebben we een zogenoemd klimaatplan uitgewerkt. Als startpunt voor een goed klimaatplan, hebben we samen met externe specialisten onze CO2-voetafdruk berekend. Dit doen we ieder jaar opnieuw. Zo kijken we waar we vandaan komen, en houden we onze voortgang bij. We zijn nu al volop bezig om onze uitstoot terug te dringen. Als we winkels verbouwen komt daar energiezuinige ledverlichting in. Steeds meer nieuwe...